
© S-Bahn Sperrung 2026
Pro mnohé denní dojíždějící v Berlíně se uzavírka S-Bahn v roce 2026 stane opravdovou zkouškou trpělivosti. Ti, kdo pravidelně cestují mezi Hennigsdorfem, Oranienburgem a centrem města, musí počítat s měsíci objížděk, náhradními autobusy a delšími jízdními časy. Deutsche Bahn realizuje rozsáhlé stavební práce. Již nyní trvalá výstavba u Wollankstraße způsobuje nespokojenost. Nicméně to, co přijde v létě 2026, tuto zátěž ještě výrazně překoná.
Nová mostní konstrukce částečně přeruší spojení S-Bahn
Od května 2024 se u Wollankstraße vše změnilo. Původní most je odstraněn a jeho výměna vyžaduje od cestujících hodně. Vlaky S1 do Oranienburgu a S25 do Hennigsdorfu aktuálně projíždějí stanicí bez zastavení. To je sice nepříjemné, ale teprve začátek.
V březnu 2026 začnou hlučné práce. Dělníci pokládají základové sloupy pro protihlukové stěny podél trati, vrtačky hučí a stavební oplocení se posouvá. Vlaky stále jezdí, byť s menšími zpožděními. Od července však Deutsche Bahn přistoupí k razantnímu opatření: po dobu pěti týdnů nebude mezi Gesundbrunnenem a Schönholzem provoz vůbec možný. Výluka mezi linkami S1 a S25 tedy potrvá od 10. července do 17. srpna.
Společnost nabídne náhradní autobusovou dopravu. Ta může pomoci, avšak pouze zčásti. Kdo trasu zná, ví, že autobusy v dopravní špičce ujíždějí velmi pomalu. Kolony, přeplněné ulice i přestupy znamenají značnou časovou i psychickou zátěž.
Náhradní doprava místo S-Bahn: trpělivost bude nezbytná
Pro 21 milionů cestujících ročně na této trase se uzavírka stane velkým břemenem. Oblast severního Berlína bude postižená nejvíce. Z Hennigsdorfu není mnoho alternativ. Přestup na metro v Tegelu sice teoreticky existuje, ale v praxi je téměř nereálný. Dlouhá vzdálenost na nohy a uzavření linky U6 z důvodu stavebních prací až do druhé poloviny roku 2026 to značně komplikuje.
Cestující z Oranienburgu budou rovněž nuceni počítat s objížďkami. Zatím není jasné, zda během výluky pojede linka S1 přes Blankenburg, Bergfelde a Hohen Neuendorf tak, jak tomu bylo při předchozích stavebních etapách. Dotaz na Deutsche Bahn zůstal bez odpovědi, tiskové oddělení nebylo dostupné.
Prakticky tedy dočasně panuje nejistota. Jisté je jen to, že stavební práce potrvají déle, než by si mnoho lidí přálo. Odstranění starého mostu u Wollankstraße zakončí práce nejdříve koncem roku 2026. Nová konstrukce je plánována na rok 2028. A to není vše – další tři mosty mezi Wollankstraße a Schönholzem jsou rovněž na seznamu projektů Deutsche Bahn. Tyto rekonstrukce by mohly začít nejdříve v roce 2030.
Nová velká stavba na obzoru: zastávka ICE ve Schönholzu
Zatímco uživatelé S-Bahn počítají s omezeními, Deutsche Bahn připravuje další rozsáhlé stavební dílo. V oblasti Schönholzu vznikne takzvaný „boxenstop“ pro vlaky ICE. Práce potrvají od března 2026 do července 2027. Tento termín spadá přímo do období uzavírky S-Bahn, což znamená další dopravní komplikace.
Kdo cestuje mezi Gesundbrunnenem a severním Berlínem, bude během několika let čelit řadě stavebních omezení. Vlaková doprava bude často přesměrována, zastavena nebo zpomalena. Bahn však slibuje minimalizovat nepohodlí pro obyvatele i cestující – jak se to skutečně projeví v praxi, ukáže až čas.
Veřejnost se o aktuálním stavu dozví 27. listopadu, kdy bude od 18 hodin probíhat setkání v radnici Pankow. Tam budou představeny nadcházející kroky včetně plánovaných výluk na železnici i silnicích.
Pro mnohé cestující kombinace frustrace a naděje – co přinese uzavírka ve skutečnosti
Uzavírka S-Bahn v roce 2026 znamená víc než krátkodobé omezení. Je součástí širší modernizace, která má dlouhodobě zlepšit železniční síť v Berlíně. Přesto denní dojíždění výrazně zkomplikuje. Ti, kdo jezdí z Oberhavelu do centra, budou potřebovat více trpělivosti a odolnosti.
Mnozí se ptají, proč práce zabere tolik času. Odpověď spočívá v náročnosti stavebních činností. Nový most u Wollankstraße není izolovaným záměrem. Je začleněn do rozsáhlého programu obnovy, který zahrnuje bezpečnostní a protihluková opatření. Každá fáze musí být synchronizována s ostatním vlakovým provozem – jde o složitý logistický úkol.
Pro cestující to náleží k plánování, přestupům a čekání. Ale také k vytrvalosti. Jakmile se stavební práce dokončí, získají všichni přínosy – nové mosty, tišší vlaky, stabilnější koleje. Sever Berlína by měl být v budoucnu lépe dostupný.
Do té doby však přetrvávají komplikace. Mnoho dojíždějících se obrátí na spolujízdu, jízdní kola nebo práci z domova. Jiní zůstanou vytrvalí – typický berlínský pragmatismus. Přesto však existuje naděje, že po uzavírce v roce 2026 vše začne fungovat bez problémů.
Co by měli cestující vědět nyní
- Doba uzavírky: 10. července až 17. srpna 2026
- Omezené linky: S1 (Oranienburg – Wannsee) a S25 (Hennigsdorf – Teltow Stadt)
- Úsek trati: Gesundbrunnen – Schönholz
- Náhradní doprava: autobusy s prodlouženými jízdními časy
- Cíl stavby: nový most S-Bahn u Wollankstraße
- Další projekty: ICE boxenstop ve Schönholzu (2026–2027), práce na dalších mostech od roku 2030
Stavba s vytrvalostí
Uzavírka S-Bahn v roce 2026 není pouhým nepříjemným přerušením. Je výrazem toho, jak intenzivně Berlín pracuje na vylepšení vlastní železniční infrastruktury a jak citlivý je systém při nedostupnosti určitého spojení. Cestující z Hennigsdorfu a Oranienburgu se musí připravit na náročné týdny. Pohled do Wollankstraße možná neukáže chaos, ale pomalý, avšak jistý pokrok.
A možná jednoho dne S-Bahn opět pojede – spolehlivě, tiše a po mostě, který vydrží celé dekády.









