Nový mega most v Číně se zhroutil jen několik měsíců po dokončení

Hongqi-Brücke Sichuan

© Hongqi-Brücke Sichuan

Vše začalo nenápadným sesuvem půdy. Poté se začal drolit asfalt, jeden pilíř selhal – a náhle se část rozlehlého mostu Hongqi propadla do hloubky. V jihozápadní Číně, v provincii Sichuan, zasáhl 11. listopadu 2025 tento dramatický pád miliony lidí. Naštěstí nedošlo k žádným zraněním, ale šok z nehody je značný: Jak mohl téměř nový most selhat tak rychle?

Hongqi-Brücke Sichuan měla být symbolem pokroku a představovala pozoruhodné dílo inženýrského umění v jihozápadní Číně. Nyní zůstává spojena s prachem, sesuvem půdy a zklamáním. Pouhých několik měsíců po dokončení se část stavby zřítila do řeky Dadu. Fotografie kolapsu se rychle rozšířily, přičemž hlavní otázka zní: jak k této události došlo?

Prasklina, svah – a pak se vše zřítilo

K v úterním odpoledni došlo k pádu části z více než 750 metrů dlouhého mostu. Konkrétně se část se zřítila na jednom z břehů řeky. Před pádem byl provoz již zastaven – což zachránilo všechny před zraněním.
Úřady v Barkamu nedávno zaznamenaly trhliny v asfaltu, které dosahovaly šířky okolo deseti centimetrů, a zaznamenaly nestabilitu svahu pouhých 30 metrů od začátku mostu. To stačilo k aktivaci výstrahy a uzavření úseku. Není to však záruka, že nejhorší se zabránilo.
Na sociálních sítích kolovaly videa, která znázorňují uvolňování zeminy, selhání pilířů a oblačnost prachu, která zakryla ovzduší. Hongqi-Brücke Sichuan se propadala, pomalu a nezvratně.

Přístupová cesta byla také postižená, zasypaná sesuvem půdy. Zdá se, že pilíře vysoké 172 metrů nedokázaly odolat enormní zátěži. Z počátku státní stavební firma, Sichuan Road & Bridge Group, o incidentu nevydala žádné informace. Na webu není žádná zpráva ani fotografie.

Most byl nový – důvěra však utrpěla

Most existoval teprve deset měsíců. Poslední část byla dokončena na začátku roku 2025, a tím byl projekt považován za uzavřený. Hongqi-Brücke Sichuan spojovala čínskou pevninu s Tibetem skrze dálnici 317, významnou dopravní spojku.
Technicky šlo o rozsáhlý projekt: délka téměř 760 metrů, hlavní rozpětí 220 metrů, pilíře vysoké jako vícepatrové budovy. Nicméně jeden geologický podnět stačil k narušení stability.
Odborníci uvádějí, že příčinou byl sesuv půdy. Zda byl jedinou příčinou, zůstává nejasné. Úřady nyní provádějí geologický a statický průzkum oblasti. Je známo, že svah byl již dříve nestabilní. Nikdo ale nečekal tak rychlý vývoj událostí.
Ještě v lednu byl projekt označován za „klíčový milník“. Nyní je Hongqi-Brücke Sichuan spíše symbolem selhání v oblasti řízení rizik, zanedbaných kontrol a rostoucí kritiky státních velkých investičních projektů.

Stavební firma s historií – a stíny

SRBG – Sichuan Road & Bridge Group – není v Číně neznámým subjektem. Společnost založená v roce 1998 zrealizovala mnoho mostů, tunelů a horských komunikací po celé Asii. Byla však již několikrát prověřována.
V létě 2023 si prudké záplavy v Jinyangu vyžádaly šest obětí. Postiženo bylo také ubytování dělníků provozované SRBG. Podle vyšetřovací zprávy bylo v blízkosti řeky využíváno území bez adekvátního zohlednění varování. Evakuace byla zpožděná. 46 osob bylo uváděno jako nezvěstných.

Důsledkem byly razantní kroky: vyšetřování, zatýkání a pokuty pro desítky vedoucích stranických pracovníků. Firma utrpěla poškození reputace. Projekt Hongqi-Brücke Sichuan byl současně snahou o rehabilitaci a návrat k úspěšným projektům. Po zřícení je ale znovu terčem kritiky.

V roce 2024 se za silných dešťů zhroutil most v provincii Shaanxi, kde zahynulo 38 lidí. O rok později selhala most Jianzha přes Žlutou řeku, což mělo za následek 12 mrtvých.
Obvinění jsou velmi podobná: rychlost upřednostňována před kontrolou, projekty musí být dokončeny rychle, politické požadavky jsou nadřazeny technické preciznosti. Každý, kdo varuje, je považován za překážku. Ti, kdo mlčí, staví – mnohdy příliš rychle.

Co zůstává a kde jsou nezbytné změny

Kolaps Hongqi-Brücke v Sichuanu znovu otevírá otázku: jak bezpečné jsou velké projekty v Číně? Podle vládních statistik bylo v roce 2024 evidováno více než 14 000 pracovních úrazů na stavbách, z nichž mnohé měly fatální následky.
Příčiny jsou známé. Odborníci z Pekingské stavební univerzity je otevřeně pojmenovávají: nekvalitní plánování, nedostatečná kontrola a politický tlak. Kvalita bývá často obětována ve prospěch harmonogramu. Výsledkem jsou infrastruktury, které na papíře vypadají dobře, avšak ve skutečnosti nejsou spolehlivé.

Oficiální stanovisko společnosti k události zatím nebylo zveřejněno. Chybí i omluva. Veřejná nespokojenost roste – zejména na sociálních sítích, kde uživatelé reagují s ironií a hněvem vůči „milionovému projektu z písku“.
Budoucnost Hongqi-Brücke v Sichuanu je zatím nejistá. Zda dojde k obnově nebo zda budou vyvozeny odpovědnosti, zůstává otevřené. Jedno je však jisté: důvěru není možné „zalít betonem“. Ta se buduje pouze tím, že technika funguje podle svých slibů.

A právě tato důvěra na řece Dadu utrpěla hluboký trhlinu – stejně hlubokou jako ta, která se v pondělí objevila v asfaltu.

Klára Novotná
Klára Novotná

Na GrownJewelry.cz píšu srozumitelně, věcně a s důrazem na detail. Testuji značky, mluvím s tvůrci a hledám praktické tipy, které čtenářům skutečně pomohou lépe nakupovat, stylovat i pečovat o šperky. Věřím, že krása a udržitelnost se nevylučují – naopak se skvěle doplňují.

Mimo psaní ráda mapuji lokální ateliéry, fotím minimalistické kompozice a sbírám drobné inspirace z architektury Brna. Pokud máte zajímavý příběh nebo kolekci, napište mi – ráda ho pomohu převést do čtivého článku.

Articles: 106

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *