Staré československé seriály měly kvality, které současná tvorba často postrádá. Zakládaly se na příbězích, charakterech a hereckých výkonech. Diváci tak mohli postupně sledovat vývoj svých oblíbených postav, prožívat s nimi emoce a přemýšlet o tom, zda by se v podobných situacích zachovali stejně.
Seriály, které si zachovávají nadčasovost, vznikaly v éře, kdy se kladl větší důraz na hereckou práci než na rychlost produkce. I dnes mají svou sílu a dokazují, že kvalitní příběh nikdy neztratí svůj význam. Vybrali jsme deset legendárních seriálů, které patří mezi nejlepší výtvory české tvorby.
1. Nemocnice na kraji města (1978 – 1981)
Tento seriál je známý prakticky všem, i pokud ho nikdy neviděli. Přes více než čtyřicet let od premiéry dokáže diváka zaujmout, pokud mu dá příležitost. V Nemocnici na kraji města se odehrává vše od důležitých operací až po drobné vnitřní boje, které probíhají nejen na sále, ale především v myslích a srdcích postav.
Na ortopedickém oddělení se setkávají silné osobnosti i běžní jednotlivci. Primář Sova, doktor Blažej či nová lékařka Čeňková, která musí prokázat, že obstojí mezi zkušenými kolegy. Každá postava má svůj vlastní příběh, což divákům umožňuje snadno si ji oblíbit a sžít se s ní.

Miloš Kopecký jako doktor Štrosmajer a Ladislav Chudík jako primář Sova patřili k nejvýraznějším postavám jednoho z nejpopulárnějších seriálů – Nemocnice na kraji města.
2. Sanitka (1984)
Sanitka obsahuje vše, co by kvalitní seriál měl mít – napětí, lidskost i tíhu profese, která nelze vykonávat jen na půl plynu. Doktor Jandera každý den nastupuje do sanitky a vyjíždí tam, kde se ve městě rozhoduje o životě a smrti, mezi lidi, kteří potřebují pomoc.
Seriál sleduje jeho životní dráhu od mladického nadšení přes vyčerpání až po momenty, kdy je třeba přijmout, že ne všechny případy dopadnou dobře. Jde nejen o příběh z medicíny, ale i o vytrvalost a schopnost zůstat lidský i v těžkých chvílích.
3. Malý pitaval z velkého města (1982 – 1987)
Pomalý detektivní seriál Malý pitaval z velkého města se věnuje případům pražských vyšetřovatelů. Inspiruje se opravdovými událostmi, od krádeží přes podvody až po vraždy, i drobnostmi, které často odhalí víc, než se zdá na první pohled.
Seriál vytváří hustou atmosféru a zároveň ukazuje, jak náročná a nevděčná práce detektivů vlastně je. Nepřináší velké úspěchy, ale spíše vytrvalost, pečlivé pozorování a detailní práci. Pitaval je i přes uplynulá léta synonymem poctivé detektivky, která se nespoléhá na přehnané efekty, ale na lidskost.
4. Hříšní lidé města pražského (1968 – 1969)
Jeden z nejvýznamnějších televizních pokladů je seriál Hříšní lidé města pražského. Každá epizoda vypráví o jiném detektivním případu z meziválečné Prahy, kde se setkávají noblesa s podvody, elegáni s podvodníky a kde se zločiny řeší spíše rozumem než násilím. Vedoucím vyšetřovatelem je rada Vacátko, role, kterou nezapomenutelně ztvárnil Jaroslav Marvan. Jeho postava je přemýšlivá a zároveň chápavá vůči lidským chybám.
V jednotlivých epizodách se vedle Marvana objevují i Josef Bláha, Eduard Cupák, Jiří Adamíra nebo Josef Bek. Společně vtahují diváky do světa, kde spravedlnost není samozřejmostí, ale hodnotou, kterou stojí za to chránit.
5. Panoptikum města pražského (1988)
Jako pokračování seriálu Hříšní lidé města pražského diváky vrací do atmosféry první republiky. Praha tu voní kávou, dýmkou a starými uličkami, kde se odehrávají malé kriminální případy i velké lidské osudy. Komisař Vacátko s kolegy řeší případy v typickém klidném tempu.

V seriálu Nemocnice na kraji města se představilo mnoho známých hereckých osobností.
Pomalu plynoucí děj dodává každému slovu větší váhu, a scény se natáčejí tak dlouho, že divák může snadno udělat přestávku. Nicméně to nevadí, protože díky tomu lépe pocítí dobu a pomalejší tempo života tehdejších časů.
6. Taková normální rodinka (1971)
Příběhy rozvětvené rodiny z pražské vily dokázaly přesně a s humorem vystihnout běžný život, jaký se v dnešní televizi často neobjevuje. Tři generace sdílející společné bydlení přinášejí množství osobních vztahů a nepředvídatelných situací. Každý člen rodiny má odlišné názory a způsoby řešení problémů, což přirozeně vyvolává komplikace v ději.
Rodina se často míjí, hádá, usmiřuje a někdy i štve, ale přesto zůstávají jednotní. Každá epizoda představuje drobný obraz každodenního života plného sarkasmu, lásky a nečekané něhy. Herecké výkony Dany Medřické, Jiřího Sováka a Jaromíra Hanzlíka vykreslují postavy, které připomínají skutečné členy rodiny. Seriál je vtipný, reálný a i přes změny světa ukazuje, že lidské vztahy jsou v zásadě neměnné.
7. Chalupáři (1975)
Jiří Sovák a Josef Kemr vytvořili nezapomenutelnou hereckou dvojici. Pan Huml a pan Komárek se setkávají na venkově, kde si musí přivyknout na sebe i odlišný životní rytmus. Jejich dialogy jsou dodnes často citovány a jejich hádky i smíření působí přirozeně, jako kdybyste sledovali skutečné sousedy. Tento seriál obsahuje prvky, které dnes v mnoha komediích chybějí – autenticitu, nadhled a opravdové emoce.
8. My všichni školou povinní (1984)
Na první pohled zdánlivě obyčejný školní seriál skrývá mnohem více než běžné vyučování českého jazyka nebo matematiky. Tento seriál zobrazuje citlivý obraz generace dětí, rodičů a učitelů, kteří každý svým způsobem hledají porozumění.
Učitelé čelí problémům s kázeňskými opatřeními a známkami, ale i vlastním pochybnostem a osobním životem, kdy váhají, zda jsou skutečnými vzory. Děti prožívají první lásky, přátelství, zklamání i malé vzpoury, zatímco rodiče pomalu přijímají, že jejich potomci rychle dospívají. Seriál ukazuje, jak se mění svět a jak se jednotlivé postavy dokážou přizpůsobit.
9. Stopy zločinu (1989)
Jiří Bartoška v kriminálním cyklu Stopy zločinu hraje vyšetřovatele Kosmu, který řeší případy založené na reálných událostech. Každá epizoda obsahuje samostatný příběh s odlišným zločinem. Vše je podloženo kvalitní filmovou tvorbou a silnými hereckými výkony. Syrové záběry, šedivé ulice a pomalé výslechy zachycují realitu 80. let přesně takovou, jaká byla.
pinterest Je nám líto, ale vložený obsah již není dostupný.
10. Dlouhá míle (1989)
Dlouhá míle je šestidílný československý televizní seriál podle scénáře Ivana Hejny, režírovaný Jiřím Adamcem. Přestože se na první pohled jedná o sportovní drama, ve skutečnosti vypráví mnohem širší příběh než jen o běhu. Hlavním hrdinou je Ondřej Vesecký, běžec na 1500 metrů a československý reprezentant, který kolem třicítky prochází životní krizí.
Jeho tělo už nereaguje jako dříve, motivace slábne a okolní svět se mění. Vedle soupeřů na trati se potýká také s těmi, kteří mu dříve fandili, ale nyní jeho úspěch ne vždy podporují. Seriál ukazuje tenkou hranici mezi obdivem a závistí a mezi triumfem a pádem.








